Wednesday, April 28, 2010

A zsebkendő-ről


Kezdodott azzal, hogy vettem egy szabadido ruhat, aminek a folso reszebe belehimeztek a tervezo monogramjat.Nagyon diszkret, izleses monogram.Mikozben korberajzoltam az ujjammal, jutott eszembe a textil vagy rongyzsepkendo, amit B. nem is igen ismer.

A zsebkendo meghatarozasa:negyzet alaku , kulonbozo textiliabol keszult darab, a szem es az orr torlesere hasznalt, esetleg arc.

Utana olvastam, es egeszen pontosan egy klasszikus okori gorog darab, onnan emlitik elsokent.

Volt idoszak, amikor csakis a jomoduak darabja volt, kesobb azonban maga a textil minosege szabta meg a tarsadalmi kulonbseget.Letezett selyemtol kezdve egyszeru kartonig.

A zsebkendo feltunt a romai gladiator jatekok megnyitojakent, a katolikus egyhaz szertartasain, Shakespeare Othellojaban(idoszerutlenul), haborukban a gyengebb megadas jelolesekent,(feher zsebkendo), nok ismerkedesi szimbolumakent, amikor elejtettek, hogy indokot adjanak a megszolitasra, ruhak kiegeszitojekent, sot, gyerekkoromban ujjra kotottek emlekeztetoul:), vagy kisgyerekek feltett kincset kotottek bele, vagy regimodi nagymamak a penzuket, fontos papirokat , sot meg a divatban is talalkozunk vele, szoknyakent.

Mar nem tudom pontosan behatarozni mikor lett nem higienikussa minositve, bar napjainkban ujbol elnyerte a kornyezet barat cimet, mert ujra hasznalhato, ellenben a papir zsebkendovel.

Es hogy a monogramhoz visszaterjek, volt monogrammal himzett zsebkendo is.Es meg ma is van ferfi oltonyoket diszito , szo szerint diszzsebkendo.

Olyan jo volt felidezni, hogy megkivantam egy finom, puha zsebkendot, amivel megtorolhetem a szemem, az arcom, vagy csak nezegetni, abrandozni.
Korul is neztem a neten es meglepetesemre meg monogramot is himeztethetek a sajat megrendelesu zsebkendombe.Egyelore csak csabito a kinalat, meg nem csabultam el, de erzem el fogok:)milyen is lenne valami szep zold zsebkendo, piros monogrammal, es ez csak egy...es lehetne ajandekkent is mindenki monogramjaval, mar latom megallithatatlan vagyok..