Thursday, April 1, 2010

Böjt hete




Ma erkezett meg a noveremtol a kepeslap, es ahogy neztem a kepet elvitt, vitt messzire terben es idoben.
Amikor kislany voltam ezen a heten soha nem ettunk hust, mast igen, de hust nem, es akkor meg csak ez meritette ki a bojt fogalmat(szamomra legalabbis).Anyukam igyekezett leveseket, fozelek, tesztafele, teljesen hus nelkul elkesziteni.Bar ahogy visszagondolok, abban az idoben nem ettunk ennyi hust mint napjainkban. Nagy penteken egesz nap szolt a harang a templomunkban, es akkor semmit nem ettunk.Szombaton mar szabad volt, de az igazi inyenc falatokat akkor keszitette anyukam, a husveti talhoz.Ebbol nem kaptunk.Na jo neha en egy falatot este, ha beszoktem utana a spejzba, kicsi voltam, legkisebb.Varazslatos volt a spejz: sonka, fasirt egyben tojassal, kolbasz, tojas, toltelek, sarga turo, kalacs...most is osszefolyik a nyalam:) Vasarnap reggel koran ebredtunk, az egesz heti bojt es az izgato szagoktol nem volt nehez ebredni, anyukam a kosarba keszitett mindenbol egy kicsit, kulon egy uveg bort es mentunk a templomba.Kora reggeli misere, mert akkor ez komoly szertartas volt, de ma mar tudom azert a koraira, mert mindenki szedelgett az ehsegtol:) Mise vegen a pap megszentelte a kosarat, a tomjent is erzem most, mentunk haza, es vegre szabad volt enni.Akkor nem tudtam, de mar igen, hogy a noveremmel ketten mentunk, mert addig az anyukam elkeszitette a husveti talat, ami kaprazatos volt latvanyra is.Amint szabalyosan, falat nagysaguakra darabolta az eteleket, a tal az asztal kozepen, korulotte a teritek, es igy ultuk korbe, ettunk, vegre:)
Masnap jottek a vendegek, sokakat nem is ismertem legkisebb leven, es egy ido utan elfelejtettem kinek es hanyadik unokatestvere, de nem is ez a fontos, az amilyen szeretettel voltunk, es az, ahogy minden vendegnel elokerult ez a tal, es igazi varazstal volt, mert minden uj vendegnel ujra toltve.Persze ma mar tudom nem a tal, az anyu volt a varazslo.

Az ember a hagyomanyokat nem feltetlenul orzi, csak egyszeruen nem torekszik arra, hogy elfelejtse.En soha nem torekedtem, mert ilyen ido tavlatabol is szep es fontos.Es barhol elnek a vilagban, akkor is maradna velem, mert igy vagyok en, igy vagyok teljes, es orulok, hogy tudok atadni. A heten nalunk kaposztas teszta, tojas-salata, sved gomba, ma pedig a kepen lathato egyik egybkent is tavaszi kedvencem a tojasos nokedli volt az ebed, illetve lesz.
Holnap szokas szerint tojast festunk.Szombaton en is surogni fogok a konyhaban, ugy, ahogy anyukam mozdulatai ebrednek ujra bennem, Telefonon diktalta le hogy keszul a sarga turo, es telefonon avatott be abba is, hogy a sonkat kihulesig a vizben kell hagyni, akkor nem lesz szaraz.


Most meg rohanok, mert a kepeslapon lattam egy csodas agyag csuprot, abban barkaval es hat en is szeretnek egy ilyet, de a barkat okvetlenul.