Thursday, April 1, 2010

Böjt hete




Ma erkezett meg a noveremtol a kepeslap, es ahogy neztem a kepet elvitt, vitt messzire terben es idoben.
Amikor kislany voltam ezen a heten soha nem ettunk hust, mast igen, de hust nem, es akkor meg csak ez meritette ki a bojt fogalmat(szamomra legalabbis).Anyukam igyekezett leveseket, fozelek, tesztafele, teljesen hus nelkul elkesziteni.Bar ahogy visszagondolok, abban az idoben nem ettunk ennyi hust mint napjainkban. Nagy penteken egesz nap szolt a harang a templomunkban, es akkor semmit nem ettunk.Szombaton mar szabad volt, de az igazi inyenc falatokat akkor keszitette anyukam, a husveti talhoz.Ebbol nem kaptunk.Na jo neha en egy falatot este, ha beszoktem utana a spejzba, kicsi voltam, legkisebb.Varazslatos volt a spejz: sonka, fasirt egyben tojassal, kolbasz, tojas, toltelek, sarga turo, kalacs...most is osszefolyik a nyalam:) Vasarnap reggel koran ebredtunk, az egesz heti bojt es az izgato szagoktol nem volt nehez ebredni, anyukam a kosarba keszitett mindenbol egy kicsit, kulon egy uveg bort es mentunk a templomba.Kora reggeli misere, mert akkor ez komoly szertartas volt, de ma mar tudom azert a koraira, mert mindenki szedelgett az ehsegtol:) Mise vegen a pap megszentelte a kosarat, a tomjent is erzem most, mentunk haza, es vegre szabad volt enni.Akkor nem tudtam, de mar igen, hogy a noveremmel ketten mentunk, mert addig az anyukam elkeszitette a husveti talat, ami kaprazatos volt latvanyra is.Amint szabalyosan, falat nagysaguakra darabolta az eteleket, a tal az asztal kozepen, korulotte a teritek, es igy ultuk korbe, ettunk, vegre:)
Masnap jottek a vendegek, sokakat nem is ismertem legkisebb leven, es egy ido utan elfelejtettem kinek es hanyadik unokatestvere, de nem is ez a fontos, az amilyen szeretettel voltunk, es az, ahogy minden vendegnel elokerult ez a tal, es igazi varazstal volt, mert minden uj vendegnel ujra toltve.Persze ma mar tudom nem a tal, az anyu volt a varazslo.

Az ember a hagyomanyokat nem feltetlenul orzi, csak egyszeruen nem torekszik arra, hogy elfelejtse.En soha nem torekedtem, mert ilyen ido tavlatabol is szep es fontos.Es barhol elnek a vilagban, akkor is maradna velem, mert igy vagyok en, igy vagyok teljes, es orulok, hogy tudok atadni. A heten nalunk kaposztas teszta, tojas-salata, sved gomba, ma pedig a kepen lathato egyik egybkent is tavaszi kedvencem a tojasos nokedli volt az ebed, illetve lesz.
Holnap szokas szerint tojast festunk.Szombaton en is surogni fogok a konyhaban, ugy, ahogy anyukam mozdulatai ebrednek ujra bennem, Telefonon diktalta le hogy keszul a sarga turo, es telefonon avatott be abba is, hogy a sonkat kihulesig a vizben kell hagyni, akkor nem lesz szaraz.


Most meg rohanok, mert a kepeslapon lattam egy csodas agyag csuprot, abban barkaval es hat en is szeretnek egy ilyet, de a barkat okvetlenul.

4 comments:

  1. Néha sajnálom, hogy nekem nem volt különösebben fontos szerepe a vallásnak az életemben, lévén nem is vagyok megkeresztelve. xD
    De így nekem nem is lehetnek ilyen emlékeim a húsvéttal kapcsolatban, maximum a tojásfestés, mert minden évben jól elszórakozunk vele; festettünk már viasszal is, nem lettek gyönyörűek, de mi nagyon büszkék voltunk rájuk. :))
    A böjttel úgy voltunk, hogy húsvét vasárnap előtti pénteken nem ettünk húst, azt hiszem, ezt hívtad te nagy pénteknek. :) Látod, még ezekkel sem vagyok tisztában. ^^" De ma már ez sem gond, hiszen már több mint 8 éve vegetáriánus vagyok, nem eszem húst és halat, szóval amikor papám böjtöl, nem ehet húst, és morog az orra alatt, illetve lesi az órát, hogy mikor lesz éjfél, mert akkor ő éjjel nekiáll enni, akkor én nagyon jókat kacarászok nagy titokban. :)))
    De azért valahol irigyellek ezekért az emlékekért, egészen néha arra gondolok, jó lett volna korábban születni, amikor még nem rohant ennyire a világ, és szántak egymásra időt az emberek. :)
    Na, most már el megyek aludni, mert sokat beszéltem, vagyis írtam. :))
    Ó, és nagyon guszta a tojásos nokedlid. Az egyik kedvenc ételem, ecetes-cukros lötyis salátával. *.* :))

    ReplyDelete
  2. Ó, és tudtam, hogy valamit megint kifelejtettem a commentből. xD Ha benézek hozzád, mindig megetetem a halaidat, nem maradnak éhesek. :))))

    ReplyDelete
  3. A halak neveben is koszonom:))mar ertem mitol olyan vidamak:D

    A pentek itt munkaszuneti nap, good friday, es ami erdekes, hogy az olaszok halat esznek holnap, folvasaroltak az egeszet szinte.Itt ahol lakunk, ok vannak tobbsegben.A vallasban ez ertheto, csak nekem volt fura megszokni, mert mi soha nem ettunk semmit penteken, nagy penteken:)
    A pentek a keresztrefeszites napja, azert szoltak a harangok, a hetfo a feltamadas napja.Akkor jottek a locsolok is, es amikor locsoltak vizzel, akkor mondani kellett, hogy feltamadt Jezus:)
    En azert is orulok, hogy vallasos nevelest kaptam, mert nem olyan vad volt az.Csodalatos muvesztet-tortenelmi konyvekbol festeszetet szobraszatot tanultunk.Pelda erteku torteneteket elemeztunk, ultettuk at a napjainkba.Es nagyon sokat jatszottunk, nevettunk, meg fociztunk is:)Jo volt:)

    ReplyDelete
  4. A tojasokat mi is festjuk, de nem biztos, hogy meg merem mutatni:))jateknak azert jo:)

    ReplyDelete