Thursday, September 6, 2012

földrajz órán...


..a tanar a Nagy Tavakrol, a Niagara vizesesrol, a tersegbeni  iparrol beszelt.Koordinatazta  a vizesest, melynek szamai messzire vittek.

Probaltam elkepzelni, nem sok sikerrel, hiszen ott, akkor fogalmam nem volt arrol milyen nedves a levego az alaeso viztomegtol.Olyan, mintha allando eso vagy kodszitalas lenne, a hajad nedves lesz azonnal.
Csak azt tudtam a kepzeletemmel, hogy egyszer latnom kell.14 eves voltam, gazdasagi foldrajz oran, a tanar egyben az iskola igazgatoja volt.

Ossze vissza dobog a szentimentilas szivem ilyenkor, igy szeptemberben, tanevkezdeskor, es nehanyan, akikrol ugy kepzelem meghatarozok voltak az eletemben, tettek ahhoz, amilyenne lettem, ilyenkor eszembe jutnak, es szeretettel, halaval gondolok vissza.
Allni kellett a terkep elott, kezunkben a palcaval, es azonnal bokni az igazgato altal emlitett orszag fovarosat.Ha nem tudtad, kilatasban volt az asztalan levo viragcserepet hozzad vagja.
Ma mar foljelentenek a "gyerekre nezve karos pedagogia modszerert", en megis nagy halaval gondolok ra(is).
Igy, ilyenkor szeptemberben, es amikor a vizeses elott allok is, ez a pillanat, ez az ora jut eszembe mindig.Koszonom tanarur!:)

10 comments:

  1. Más a világ már. Minden szinten. Aki ma képes "befogadni-elfogadni" dolgokat,a tanítoktól, azok ma nem fogna elmenni feljelentgetni. Mégha valami negatív dolgot is kap visszajelzésként a tanítótól a felkészületlenségért.
    Nekem az első munkahelyem jutott eszembe. Én azt hiszem annak ellenére, hogy baromi szigorú volt a főnököm, nagyon sokat köszönhetek neki.
    Akkor még nem ilyen vonalkód rendszer volt,hogy minden a gépben volt, hanem fejből kellett tudnunk a ránk bízott termékek árait, tulajdonságait.
    Háttal elé állított a polcunkhoz, amit nekünk kellett tölteni, takarítani, és kérdezett. Árakat, tulajdonságokat, melyik termék mire jó. Hogy rendesen el tudjuk adni a vevőknek, és nem úgy mint ma, hogy sok kereskedőnek fogalma sincs a termékekről....
    Ha egy árat nem tudtunk, ugrott a szabadnap. Tőlem soha nem vett el egyet sem :)
    Lehet kemény volt, de ilyen dolgokkal (is) tanultam meg a figyelmet, a pontosságot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Edit:) azt hiszem a lenyeg abban van, hogy szigoru volt, es skat koszonhetsz.
      Ott, akkor, azokban a pillanatokban erezzukm szigorunak, kesobb halasak leszunk.
      Bizonyos jogos esetektol eltekintve , szerintem a feljelentos ember,csak magarol akar eltolni felelosseget.

      Delete
  2. Érted haragszom, nem ellened! , ahogy a mondás mondja. Kell a fegyelem, a követelés, mert akkor nincsenek korlátok, szabályok. S ma már sajnos azt is látom pl. egy-egy boltnál a dekoratív megjelenés és a fiatalság a fontos. Áruismeret, mellőzhető. Amikor előttem olvassa le a termékről, hogy mit is kell tudni róla?!Ágnes, mindnyájunknak vannak ilyen helyei, nekem is voltak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aniko:)mindamellett, hogy orulok, ha a fiam engem hiv vasarolni, kikeri a velemenyem, de evek ota ugy erzem az iskolanak egyre kevesebb koze lett a tanulashoz, a tudashoz.Divatot csinaltak mindenbol, pedig en divatparti vagyok, de ami kozepiskolakban megy, komolyan orulet.

      Jo lenne, ha te is irnal az ilyen helyedrol:)az almom nagy volt, nem tudtam 14 evesen, hogy valoban fogok allni elotte, sot mellette lakni..csak akartam:)

      Delete
  3. Látom az integetésed az oldalsávba feltett képeden. Tetszik, visszaintettem.:-)
    Hálás vagyok a szigorú tanáraimnak. Nem azoknak, akik a lelkem gyötörték, de alkalmatlanok voltak tudást adni, hanem akik belém pumpálták szigorú emberséges követelményeikkel az információkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eva:)jot integettunk, koszi:))

      Igen en is a szigoruaknak, akik szamonkertek, de ugy, hogy adtak is.Csak azt tisztelem mai naig, aki ugy var el, hogy O maga is ad.Van egy maroknyi tanarom, akik valoban ilyenkor eszembe jutnak, ilyenkor kulonosen.Azt hiszem nekik koszonhetem a maximalizmusra valo torekvesem:)

      Delete
  4. Jó, hogy újra itt vagy Ági, remélem boldog napokat töltöttetek együtt a nyár végén!
    Nálunk is emlékeket ébreszt minden iskolakezdés, és még emlékszem olyan szavakra, amiktől sokat változtam, szárnyakat kaptam!
    Köztük voltak nagyon szigorú, de emberséges tanárok is.
    Idén nem csak nekem volt tanévnyitóm, de Franciska lányom is elsős lett!
    Puszillak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Judit:)

      Orulok en is, jo ugy visszataerni ide, hogy tobben is megoruletetek nekem, csakugy, ahogy en nektek:)
      Voltak szep napok, nem olyan , ahogy terveztem, de majd irokm rola.Meselek.

      Franciskanak jo iskolaevet kivanok, kivanom, hogy szeresse, bar melletted nem lesz nehez, szerintem:)

      puszillak en is:)

      Delete
  5. Sokszor eszembe jutnak tanáraim, természetesen nem mind a jóról, többségük azonban felelős és jó pedagógus volt, a szigor hiánya, mert már több joga van a diáknak, mint a tanárnak, eredményezi azt, hogy most a diákok verik a tanáraikat:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rozsa:) hat igen, sajnos sok olyan is van.Tudod hogy megdobbenek, amikor olvasom? Nem vagyok meg oreg, es ha visszagondolok az en eveimre, mennyire el sem tudtunk volna kepzelni ilyet,. akkor csak allok erthetetlenul, hogy vajon hol szurodott ez igy el.
      Azok a tanarok, akik megalapozottak voltak, vannak, adnak es ugy kernek szamon, mindig tisztelve lesznek.

      Delete