Wednesday, July 25, 2012

a tisztességről...


... autos behajton vettem kavet magamnak , $3,25 cent jart vissza.Mar azzal kezdodott, hogy a lany valaki mas kavejat adta nekem, kertem, hogy cserelje ki.Aztan neztem a penzt, hogy beteszem a hamuzoba(nem dohanyzom), es lattam , hogy $2 -al kevesebb.Szoltam,  nagyon mergesen adott meg ket $1-t.Nem vitatta.
Amikor kiszalltam lattam meg a labamnal a leesett kettest, es nagyon zavarba jottem.Amint tehettem visszamentem a kavezoba, szerencsere a lany meg ott volt, es nagyon megorult, amiert vallaltam a pironkodast, es visszavittem a penzt elnezest kerve.Tobben odajottek az ablakhoz, egyre csak azt hajtogattak milyen tisztesseges vagyok.Adtak egy kartyat, amit egy hetig  hasznalhatok, ingyen kavet kapok, mindig lepecsetelik, napi egyet ihatok.
Ez persze gondolkodasra kesztetett..en ugy erzem igazsagtalan voltam, jobban figyelhettem volna, es bar visszaadtam a  penzt, elnezest kertem, de nem erzem tisztessegesnek, hogy egy hetig  ingyen kavezzak.Egyaltalan mi is a tisztesseg, hol kezdodik, ki donti el?
A sok leirott szabaly kozott vannak e le nem irottak, amit az egyen mindig a sajat helyzete szerint itel meg, es  igy magat elore veve, aszerint teszi fuggove, az vajon tisztesseges?
Ha aszerint itelem meg  a tisztesseget, hogy valamiert megdolgozom, belefektetek energiat esetleg penzt, tudast, ehhez merem sajat hasznom, ami ,ha nem terul meg azonnal igazsagtalansagrol, tisztessegtelensegrol beszelhetunk.Tehat igy a kave, az ingyen kave teljesen jogtalan, es aljassag tolem , ha elek vele.
Ha jutalomkent tekintek ra, es elhiszem, hogy masokat is osztokel arra, hogy hasonlo esetben hasonloan cselekedjenek, akkor tisztesseges vagyok, mert raadasul nem csak en vagyok benne, nem csak enrolam szol, hanem egy egesz kozossegrol, meg ha szuken is.
A tisztesseg:oszinteseg magunkhoz, masokhoz, megbizhatosag, szavahihetoseg..csak ennyi lenne?En egeszen kis darabokra vagyok kepes szedni;tarsadalmi besorolas szerint, ha egy otthontalan, munkanelkuli, lop , hazudik, mert ehezik es fazik, vagy legyen egy ellenpontu, egy allamfo, aki oriasi kockazattal felelosseggel bir, nem fog hasonlot elkovetni, de abban a nagy feladataban nyilvan vannak igazgatasok, tolasok az igazsagot illetoen itt ott, mert a nagy kepet tekintve megis tisztesseges a szandeka.Apro meglakuvasok halmaza, szemlehunyasok elernek messzire valami sokkal nagyobbhoz.Melyikojuk is a tisztesseges? vagy tisztessegtelen
Hozzatartozik e a tisztesseghez a kockazat, kiallas masikert, masokert, vagy csak egy szurke, egyszeru eletu ember, akinek nyitott konyv az elete ,masok szamara, hibazatlanul, hibatlanul eli, csak O lehet, maradhat tisztesseges?mert biztonsagot valaszt?mondjuk azt, a konnyebbik veget.
Napjainkban oriasi divat a neten, kozossegi oldalakon a biralas, pocskondozas, masok leirasa, lehuzasa.Tisztessegtelen viselkedesnek tartom, de azokat is, akik nem teszik, hallgatva neman fejben mulatnak, karorvendenek..itt is kerdojeles ki is a tisztessegtelenebb, ha mar van egyaltalan fokozata a tisztessegnek es tisztessegtelensegnek.
De meg mindig nem tudom igazan  mi a tisztesseg, hol kezdodik, hol er veget, lehet e valasztot huzni..lehet e egyfele tisztessegesseget minden emberre rahuzni?lehet e feladatokhoz kotni?lehet e valaki valamiben tisztesseges valamiben nem, mert azt senki nem hiteti el velem, hogy egy ember egesz eleten at egyfele, es hiba mentes, akkor nem lenne szukseg egy csomo masra, megbanas, hibazas, vetkezes, ..es a megbocsajtas